Blog

Jak vybírat Montessori pomůcky

Víme, že někdy může být nelehké se ze začátku zorientovat a vybrat tu správnou Montessori pomůcku odpovídající potřebám a fázi vývoje vašeho dítěte. Možná jste se k Montessori dostali náhodou, přečetli jste si zajímavý článek, knihu o Montessori principech, nebo jste se zúčastnili některého...

Jak vytvořit rutiny, aby fungovaly

Proč jsou rutiny užitečné… Rutiny pomáhají dětem porozumět světu kolem nich. Pro malé děti je vše na světě tolik nové a hledají nějaký smysl pro pořádek ve všem, co se děje. Bez rutiny je dítě závislé na dospělých pokud chce vědět, co přijde...

Jak připravit batole na změny

Rovnováha mezi konzistencí a změnou V Montessori praxi mluvíme často o konzistenci natolik, že se někdy můžeme bát změny. Konzistence je základním kamenem přípravy prostředí pro batolata. Vše je pro batolata tak velké a nové, že konzistence jim pomáhá připravit se a vědět, co...

Montessori od narození

Montessori není jen vzdělávací metoda. Pomáhá nám také porozumět jak můžeme co nejlépe podpořit přirozený vývoj dítěte. Filozofie a vývojové teorie Marie Montessori nám umožňují pochopit jaké jsou vývojové potřeby v určitých životních obdobích. Praxe a implementace nám pomáhají následovat individuálního vnitřního průvodce...

Chcete být Montessori rodič, ale….

Řekněme, že jste zaprodáni – věříte, že Montessori je správná cesta pro vás a vaši rodinu. Jaké jsou nejčastější překážky mezi námi rodiči a touto volbou? 1. Montessori škola je pro vás nedostupná. Montessori školy bohužel ještě nejsou tak rozšířené, aby byly...

Nastavení domácího prostředí, část III.

Poté, co jsme si představili Připravené prostředí a diskutovali o domácím prostředí pro novorozence, nemluvňata a batolata, tak se nyní podíváme na to, jak připravit domácí prostředí pro děti ve věku 3-6 let a nižšího stupně základních škol. Ačkoli je období předškolního a školního věku...

Nastavení domácího prostředí, část II.

V minulých článcích jsme psali o konceptu připraveného prostředí a také jsme popsali domácí prostředí pro novorozence. Nyní je čas zaměřit se na přípravu prostředí pro děti, které už umí lézt a pro batolata. Zhruba v polovině prvního roku života přicházejí dva hlavní milníky související s pohybem:...

Nastavení domácího prostředí, část I.

V jednom z našich článků jsme psali o připraveném prostředí jako o celku. Nyní prozkoumáme nastavení domácího prostředí pro každou věkovou skupinu. A začneme s těmi nejmenšími dětmi, nemluvňaty. Na téma přípravy a nastavení domácího prostředí pro novorozence je k dispozici nekonečné množství zdrojů a zdá se, že...

O rodiči

Na tomto blogu – a v Montessori obecně – se většinou zaměřujeme na dítě: jak mu porozumět, pochopit a naplnit jeho potřeby. Přitom se ale setkávají dvě strany a neměli bychom opomenout tu druhou: rodiče a další dospělé v životě dítěte.

Vývojové fáze

Vývojové fáze Tento článek je čtvrtým z naší série zvané “Základy Montessori”, která si klade za cíl pomoci objasnit klíčové pojmy Montessori filozofie. Tyto pojmy jsou základními stavebními kameny jak v Montessori metodě, tak i v chápání lidského vývoje jako takového. Lidský vývoj není...