Děti se rodí plné potenciálu a naším úkolem je být jejich dobrými průvodci. Potřeby dítěte nejvíce ovlivňuje prostředí, které má kolem sebe, a pak také zážitky, které prožívá se svými nejbližšími. Ve fázi raného dětství se utváří jejich fyzická a biologická nezávislost.
Inspirujte se vybranými hračkami a doma vyráběnými pomůckami vhodnými pro nejmenší děti.
“Pomoz mi, abych to dokázal sám.” Maria Montessori
Miminko přichází na svět plně připravené rozvíjet smyslové vnímání. Při výběru závěsných kolotočů použijte pohled z dětské perspektivy a vybírejte zajímavé kolotoče, uspokojující, krásné a pohybující se samovolně vlivem vzduchu v místnosti. Mnoho z nich si můžete sami vyrobit doma. A pokud chcete přeci jen nakoupit, tak zde pár tipů od nás.
Závěsné hračky pomáhají dětem postupně zapojovat ruce, zatímco v prvních týdnech života dokáží jen ležet, poslouchat a dívat se.
V této fázi si dítě uvědomuje svou schopnost vytvářet zvuk s hračkou a procvičovat práci uchopení a uvolňování. Ruka je nástroj k poznávání a prostředek rozvoje inteligence. Hledejte chrastítka, která jsou z přírodních materiálů, nepřesycují smysly dítka a zároveň poskytují různé tvary, barvy, textury a zvuky.
Děti v jejich aktivitě nikdy nepřerušujte. Pro podporu prvotního plazení jim nabízejte míčky a hračky, které se pohybují pomalu a jsou zajímavé na pohled, na dotyk, na vůni a na poslech. Pokud se hračka pohybuje příliš rychle a daleko, dítě to vzdá, a pokud se vůbec nepohne, nebude to pro ně žádná výzva.
Naším úkolem je připravit prostředí, které posiluje nezávislost a zároveň umožňuje dítěti prožívat pocit jeho důležitosti v rodině. V tomto období můžete začít připravovat domácí prostředí obohacené o košíčky s “poklady”. Kam začnete vkládat např. pomocníky v domácnosti – vařečku, sítko a takto pokračovat tematickými košíčky dále. Dítě předměty uchopuje a doplňuje si k nim hmatový prožitek (hladké, hrubé, měkké…)
Méně je někdy více. Udržte prostředí jednoduché, čisté a nepřecpané. Hračky můžete opakovat dokola a každé dva týdny je obměňovat.
Děti by měly mít k dispozici předměty z praktického života (které nabízí činnosti pro rozvoj samostatnosti), materiály, které nabízí příležitosti pro tříbení smyslů.
Užívejte si čas s vašimi miminky a pozorujte je při hraní. Sama vám řeknou, co je v daném období nejvíce zajímá. Náš výběr berte jakou malou nápovědu, když si nebudete vědět rady. Pokud se vám něco osvědčí, budeme rádi, když nám své zkušenosti sdělíte.
Zkusili jste už náš online Montessori kurz?
Seznámíme vás s Montessori pomocí našeho unikátního video kurzu. Provedeme vás hlavními oblastmi Montessori vzdělávání a naučíme vás, jak pracovat s Montessori pomůckami s dětmi ve věku 3-6 let, ať už doma nebo ve školce.