Doma vyráběné aktivity pro rozvoj matematické mysli

Všechny děti se rodí s přirozenou schopností vnímat množství. Čísla jsou ale abstraktní a pro další rozvoj matematické mysli je třeba dát dítěti konkrétní zkušenost a propojení množství a symbolu. Následně již lze představit základní matematické operace.

Dítě je nepřímo připraveno na matematiku pomocí aktivit praktického života a smyslových materiálů. Učí ho rozvíjet koordinaci a koncentraci. Práce s pomůckami má určitý systém a dané pořadí. Dítě může pracovat samostatně a vlastním tempem, je tak nezávislé na dospělém. Pomůcky by měly být přesné a srovnané na poličkách. Dítě se tak učí, co je to řád a logická posloupnost v matematice. Většina pomůcek má zabudovanou kontrolu chyby.

Matematické pojmy učte děti od konkrétnějších po abstraktní, od jednoduchých po složitější.

Počítání 1-10 – představení množství

Smirkové puntíky na podložce z plsti

Sponky na barevných dřívkách s magnetem – počítání do 5

Asociace symbolů a množství

Představení symbolů – Smirková čísla – smirkový papír na čtvrtce, doplňují fazolky.

Podle počtu na kostce přiřazujeme stejné počty barevných lístků

Dřevěné kostky na zalaminovaných kartách

Párování čísel a množství na tyčinkách.

Autíčka na fazolkách – Počítání autíček a přiřazování správného množství dle předlohy.

Symbol číslic na papíře s magnetky. Podle čísel přidáváme stejný počet bambulek. Mějte připravený přesný počet bambulek.

Pizza na talíři vyndáme kousky pizzy a podle počtu rajčátek hledáme konkrétní symbol napsaný na plstěném talíři. Připojujeme jednotlivé dílky pizzy suchým zipem.

Procvičování čísel pomocí kolíčků – Přiřazujeme správný symbol čísla podle počtu obrázků na kartě. Kontrola puntíku z druhé strany.

 Základní matematické operace čísel 1-100

Násobení

Tabulka na násobení a dělení 

Násobilková mandala – video ukázka

Násobilkové vějíře

Dělitelnost čísel

 Další matematické operace

Měření

Zakreslování obrazce do mřížky a umisťování gumiček na geoboard dle vzoru. Lze využít např. pro práci s geometrií.

Stovková tabule (se zadáním a kartami s výsledky)

Formace čísel – přinášení 1 – 9999 (video ukázka)

Větší než, menší než – Krokodýlí pusa se otevírá vždy na tu stranu, která je větší, protože má krokodýl velký hlad a má velkou pusu. Přidáme práci s množstvím pomocí bambulek.

Barevné rozlišování v matematice, dle principů Montessori…
jednotky – zelená barva, desítky – modrá barva, stovky – červená barva, tisíce – zelená barva

Zlomky

Kousky vyrobené z plsti -doplňování do celé.

Zlomky (z pěnovky) a párovací úkoly na kartách

Zlomky na kulatém geoboardu

Zlomky – párování čísla se znázorněním v kruhu

Pokud byste chtěli doma pracovat i s tradičními Montessori matematickými pomůckami, podívejte se na náš e-shop.

Zkusili jste už náš online Montessori kurz?

Seznámíme vás s Montessori pomocí našeho unikátního video kurzu. Provedeme vás hlavními oblastmi Montessori vzdělávání a naučíme vás, jak pracovat s Montessori pomůckami s dětmi ve věku 3-6 let, ať už doma nebo ve školce.

Komentáře