Hledáte cestu, jak pomoci dítěti na cestě k samostatnosti? Zároveň potřebujete rozvíjet jemnou a hrubou motoriku? Inspirujte se námi vybranými pomůckami, které vyráběly šikovné maminky pro své děti.
Aktivity praktického života jsou důležité a tvoří pevný základ pro další vzdělávání. Díky nim se dítě naučí ovládat své tělo, jeho koordinaci. Také si vybuduje schopnost koncentrace a později se mu toto soustředění bude hodit při rozvoji dalších oblastí, jako třeba matematiky či jazyka.
„Pomoz mi, abych to dokázal sám.“
Geoboard – základem je dřevěná destička s dírkami a sada kolíčků, které děti zapichují dovnitř. Nácvik správného úchopu a systematičnosti (pohybujeme se zleva doprava). Pomocí barevných gumiček vytváříme obrazce. Gumičky navlékáme na příslušné kolíčky, podle nákresu na obrázku. Pomůcka může sloužit k rozvoji jemné motoriky.
Cílem je naučit děti samostatně si zapínat knoflíky u kalhot, na košili atd.
Kolíčky s kytičkami – Tím také posílíme úchop. Ukážeme dítěti, jak správně otevřít kolíček. Účelem je, aby dítě dalo dohromady 2 stejné barvy.
Stužka na navlékání zvířátek – stužka na jedné straně s knoflíkem ukončená uzlíkem, na kterou navlékáme zvířátka (nebo jiné tvary), díky prostřižené knoflíkové dírce. Náročnost uzpůsobíme, čím větší knoflíková dírka, tím jednodušší aktivita.
Barevná kolečka s knoflíky – další varianta nácviku koordinace oko-ruka. Na kartonu potaženého plstí jsou našité knoflíky. Kolečka zapínáme pomocí větší knoflíkové dírky.
Stonožka – nožičky se zapínají knoflíky na bříšku stonožky. Čím budou menší knoflíkové dírky, tím bude aktivita složitější a vhodná pro starší děti. Důležité je práci dokončit, aby stonožka měla všechny nohy.
Obrázek, kde jsou do krajiny vlepeny zipy se symbolem dopravních prostředků (letadla, auta, vlaku a loďky). Dítě má za úkol posouvat zipem, čímž rozpohybuje dopravní prostředek umístěný na jezdci.
Stromeček z plsti a 4 roční období – v kapsičkách na obrázku jsou schované symboly ročních období (jaro – zelené listy, květy, léto – zelené listy, jablka, podzim – žloutnoucí listy, zima – vločky). Dítě pomocí patentek zapíná vhodné symboly na obrázek, zdokonaluje si koordinaci oko-ruka.
6 kapsiček a každá na jiný druh zapínání (zip, tkanička, karabina, přezka, patent, knoflík). Děti ocení, pokud uvnitř kapsiček najdou překvapení.
Obrázek s knoflíky, patentkami, kolíčky a suchým zipem. Osvědčená aktivita, která je u dětí velmi oblíbená. Zapínání na knoflíky, cvočky, suchý zip a malé věšení prádla.
Aktivity vedoucí k samostatnosti a přípravě na šití. Začít můžete jednoduchým navlékáním korálků. A dále se inspirujte těmito aktivitami nebo navštivte náš e-shop Montessorihracky.cz
Dřevěný blok s háčky a tkanička, úkolem je provléknout tkaničku všemi háčky, dítě může zvolit jakýkoliv vzor.
Obšívání zvířátek – udělejte. prosím, dětem uzlík na konci provázku, aby se jim z obrázku nevyvlékal. Obšívání zvířátek je jednoduché šití bez jehly za pomocí klasického stehu. Poznámka: Pokud je provázek na začátku roztřepený, nelze provlékat a děti to zlobí, je třeba začátek zpevnit.
Jednoduché vyšívání bez jehly – mřížka. Pomocí špetkového úchopu děti navlékají jehlu a začíná první nácvik vyšívání tvarů na mřížce.
Můžete využít další pomůcky, které si doma vyrobíte. Mějte na paměti, že podstatou těchto aktivit je, aby se děti staly nezávislé a prostřednictvím opakování se zdokonalovaly. Pro aktivity praktického života vybírejte přírodní materiály, skutečné nářadí, sklo nebo porcelán. Učíme tak děti očekávat reálné důsledky – např. pokud spadne sklo, tak se rozbije.
Pomůcky by měly být vždy smysluplné, účelné, s přesným cílem. V případě, že je dítě plně koncentrováno na práci s aktivitou, neměli bychom jej vyrušovat. Zlepšuje si koordinaci rukou a zvyšuje sebedůvěru, pokud aktivitu zvládne dokončit.
Zkusili jste už náš online Montessori kurz?
Seznámíme vás s Montessori pomocí našeho unikátního video kurzu. Provedeme vás hlavními oblastmi Montessori vzdělávání a naučíme vás, jak pracovat s Montessori pomůckami s dětmi ve věku 3-6 let, ať už doma nebo ve školce.