Společnost PlanToys si zakládá na udržitelnosti a sdílení hodnot. Alain De Rauw, ředitel mezinárodního obchodu PlanToys, s námi mluvil o odpovědnosti firem a o tom, jak je důležité dětem předávat informace o udržitelnosti.
Thajský výrobce PlanToys série hraček “Wonky Fruits and Vegetables – Nepovedené ovoce a zelenina”), která vznikla ve spolupráci s nizozemskou firmou Kromkommer, přináší informace o udržitelnosti přímo do dětských pokojíčků. Tyto hračky vznikly se záměrem poukázat na plýtvání nevzhlednými potravinami. Luna Journal zpovídal Alaina De Rauwa.
Alain De Rauw, ředitel mezinárodního obchodu PlanToys: Udržitelnost lze definovat snadno. Pokud chcete být udržitelní nebo fungovat co nejvíce udržitelně, musíte se na věci dívat v širším měřítku. Hned na začátku podnikání byste si měli jasně definovat, jaká bude struktura společnosti, co pro vás znamená udržitelnost jako způsob myšlení, sociální odpovědnost a také to, kde se v budoucnosti vidíte.
PlanToys je thajská společnost, kterou v roce 1981 založil Vitool Viraponsavan se záměrem zamezit znečišťování životního prostředí v Thajsku. Musíte si uvědomit, že Thajsko má největší plantáže kaučukovníku na světě. Tyto stromy byly vysazeny kvůli latexovému mléku. Po 25 letech ale Matka příroda přestává kvalitní latexové mléko produkovat. Farmáři v tu chvíli vypálí celou plantáž, aby mohli vysázet nové kaučukovníky a čerpat latexové mléko. Spalování stromů působilo strašlivé znečištění ovzduší. Vitool chtěl dětem pomoci rozvíjet se používáním dřevěných hraček – hraček vyrobených právě z těchto kaučukovníků. Vyrábíme hračky od roku 1981 a nikdy jsme v lese nepokáceli strom, používáme pouze recyklované dřevo z plantáží. Vitool byl prvním, kdo toto dřevo použil. Dnes už jej nikdo nepálí. A my jsme přešťastní, že se do toho pustil.
Naše společnost nemá FSC certifikát a jsme na to hrdí. Pokud máte FSC certifikát, znamená to, že musíte v první řadě pokácet les. My jsme nikdy strom z lesa nepokáceli, používáme recyklované kaučukovníky z plantáží a jsme tedy lepší než společnosti s FSC certifikátem.
Dřevo nikdy neupravujeme chemikáliemi. Sušíme jej ve velké peci co nejpřirozenějším způsobem. Je to časově náročné a drahé, ale to je nám jedno.
Každá jedna hračka je vyrobena v naší továrně. Nespolupracujeme s žádnými subdodavateli.
Naše továrna je uprostřed plantáží, abychom se vyhnuli velkým vzdálenostem. Díky tomu udržujeme co nejnižší ekologickou stopu. 73% našich zdrojů se nachází do vzdálenosti 30 km od továrny.
Pří výrobě hraček produkujeme hodně pilin. To je odpad. My odpad nesnášíme a snažíme se z něj vyrobit něco nového. Vyzkoušeli jsme hodně věcí, abychom tyto piliny zpracovali. Po pár letech jsme konečně našli způsob a vytvořili materiál, který se nazývá PlanWood. PlanWood jsou piliny, které smícháme se 100% organickými pigmenty z květin, bylin, ovoce a zeleniny. Tyto materiály mícháme s méně než 1% množstvím přírodního E-zero lepidla neobsahujícího formaldehyd. To je také důvod, proč jsme schopni vyrábět dřevěné hračky do vody, což je unikátní.
Pro představu: pří výrobě hračky z masivního dřeva, produkujeme okolo 1 kg emisí CO2. Při výrobě té samé hračky z PlanWoodu produkujeme pouze 450 g.
Naše balení, krabice a katalogy jsou vyrobené z recyklovaného papíru a potištěné sójovými inkousty.
Vyrábíme si energii využitím všech zbytků jakými jsou např. kořeny a větve. Máme svoji vlastní elektrárnu. Všechna energie, kterou v továrně využijeme, je generována tam.
Všichni naši zaměstnanci jsou lidé a rodiny ze sousedních vesnic a každý den se vrací domů. Ne pouze jednou v roce na Čínský nový rok, jak je to běžné v Číně.
Během posledních 10 let PlanToys Group vysadila přes 300 000 stromů v oblasti severovýchodního Thajska, kde lidé před dlouhou dobou zničili lesy. Snažíme se jako společnost přírodě něco vrátit.
V naší provincii (Trang) také darujeme spoustu hraček do škol a školek. Pro případ, že děti tyto hračky rozbijí, máme “doktora hraček”, který je pokud možno opraví.
Podporujeme také skvělou organizaci “Mom Made Toys”. Neříkám to proto, že bych tím chtěl na PlanToys upoutávat pozornost. Říkám to, protože jsem přesvědčený o tom, že bychom všichni měli podobné programy podporovat. Vím, že mnohé společnosti nedělají nic nebo velmi málo a když už něco dělají, vydají velké prohlášení pro tisk. To my neděláme, my zkrátka pomáháme!
Všichni naši distributoři nakupují výrobky přímo z naší továrny v Thajsku. Od roku 2014 provozujeme také sklad v Belgii pro evropský trh. Pokud potřebujete doplnit vyprodané zboží, musíte zjistit, zda-li je dostupné v tomto skladu. Není přijatelné, aby si některý z našich evropských distributorů nechal letecky poslat cokoliv navíc, znečištění z těchto dopravních letů se chceme vyhnout.
Snažíme se koncovým zákazníkům, kteří si výrobek koupili z druhé ruky s rozbitou nebo chybějící součástkou, zajistit náhradní díl. Naši zaměstnanci do těchto hraček vložili lásku a nasazení, a proto chceme, aby měly co nejdelší životnost. To je důvod, proč to všechno děláme.
Snažíme se upoutat pozornost na to, že je smutné, že miliony tun ovoce a zeleniny jsou vyhozeny, protože nemají “dokonalý” tvar. V téže chvíli lidé na jiných místech této úžasné planety hlady umírají. Společně s nizozemskou organizací Kromkommer se snažíme lidi a děti především na toto upozornit. Tak to všechno začalo a my jsme na to hrdí, protože cítíme, že děláme více než hračky. Tohle je vize.
Náš slogan zní: “Lepší děti pro lepší svět.”. Musíme naše děti naučit, jak se chovat a žít v souladu s přírodou. Děti tak budou moci učit nebo opravovat své rodiče a prarodiče. A my opravdu věříme, že děti mohou změnit svět. Pevně věřím tomu, že si děti musí hrát s opravdovými hračkami, aby byly v dnešním světě kreativní.
Musím říct, že jsme byli velmi spokojeni s reakcí odborníků. Když se dozvěděli, že chceme vyrábět tuto sérii, byli nadšeni a všichni říkali, že je to skvělý nápad. Od první chvíle, kdy jsme oznámili výrobu, nám spoustu koncových zákazníků gratulovalo k nápadu a ptalo se, kdy a kde si budou moci sadu koupit. Když jsme v některých městech dětem ukázali okurku, nedokázaly nám říct, co to je. Neuvědomily si, že je to okurka. Není to smutné? Uděláme všechno proto, abychom upoutali pozornost dětí na toto nedokonalé ovoce a zeleninu a aby pochopily, že chutná úplně stejně jako to “dokonalé”.
Skutečně pozorujeme, že čím dál tím více zákazníků poptává udržitelné výrobky a je ochotna za ně zaplatit vyšší cenu. Toho si všimly společnosti na trhu a mnohé z nich “udržitelnost” používají jen jako marketingový nástroj, což je smutné. Mnohé společnosti říkají, že jsou udržitelné, protože mají FSC certifikát a mnozí koncoví zákazníci na toto označení spoléhají a myslí si, že tím pádem jsou ony výrobky v pořádku a udržitelné. My se jako společnost snažíme lidi a firmy inspirovat, aby dělali to samé jako my.
Doporučuji tedy společnostem, které jsou opravdu udržitelné, aby nechali nahlédnout pod pokličku. Měly by mluvit o detailech a zákazníky informovat. Transparentnost je velmi důležitá, protože lidé už nejsou naivní. Pokud budou chtít vědět, jestli je společnost udržitelná, dřív, či později se to dozví. V jednom z posledních článků jste psali o společnosti, která tvrdila, že je největším výrobcem hraček na světě, což mohu potvrdit. Není to ovšem největší výrobce udržitelných hraček. Někteří lidé mají byznys na prvním místě. PlanToys nežene kupředu touha po zisku, ale naše motto: “Lepší děti pro lepší svět”.
Také se lidi snažíme naučit nakupovat méně a přitom lépe.
Obávám se, že většina firem malou. Neříkám, že PlanToys je jedinou společností, která ji cítí, ale v tomto průmyslu se pohybuji 30 let a viděl jsem spoustu věcí. Navenek mnohé firmy působí sociálně zodpovědně, ale v realitě k tomu mají daleko.
Tři věci:
Od roku 1981 jako první společnost na světě vyrábíme dřevěné hračky z recyklovaného kaučuku.
Od roku 2011 používáme novou technologii využívající piliny – PlanWood. Díky této technologii jsme ušetřili 40 000 tun uhlíku.
73% našich zdrojů se nachází do vzdálenosti 30 km od továrny.
Máme finanční limity. Investujeme do nejudržitelnějšího způsobu práce a to stojí peníze. Víme, že nikdy nevstoupíme na hlavní trh. To ani není náš cíl. Naše výrobky by měly být dostupné v kamenných a internetových obchodech, které rozumí našemu poslání a chtějí se stát našimi vyslanci – lidmi, kteří chtějí naše poslání šířit. Takže máme omezený prostor a obrat, ale to je v pořádku. Dokud budeme mít pokrytou tuto tržní niku, budeme šťastní. I tady platí: méně a lépe.
Nebylo snadné být průkopníkem. V začátcích se nám mnozí lidé z branže smáli a nebrali nás vážně. To byl vždy problém. Od prvního dne jsme udávali trendy. A po pár letech jsme viděli, že se nás snaží kopírovat, co se týká výrobků, komunikace a trendů.
Pamatuji si, že když jsme v roce 2011 předváděli v Norimberku PlanWood během Mezinárodního Veletrhu Hraček, mnozí si mysleli, že tento materiál bude znamenat konec pro PlanToys. O pár let později se mnozí lidé z branže snaží na tomto materiálu s námi spolupracovat nebo se snaží přijít na to, jak ho vyrobit. Vtipné. Ale jak jsem předtím zmiňoval, chceme lidi inspirovat. Dnes celé odvětví cítí vůči PlanToys a Vitoolovi velký respekt. PlanToys je pojem.
Určitě ano. Pokud budeme moci děti a rodiče informovat o něčem, co se dá změnit, aby byl svět lepší, určitě to uděláme.
Takto vypadá sada “Wonky Frutis and Vegetables – Nepovedené ovoce a zelenina”:
Článek v originále naleznete zde: Plan Toys Interview – Toys as a statement against waste.
Pokud Vás článek inspiroval k nákupu hraček PlanToys, klikněte sem a prozkoumejte náš e-shop.
Zkusili jste už náš online Montessori kurz?
Seznámíme vás s Montessori pomocí našeho unikátního video kurzu. Provedeme vás hlavními oblastmi Montessori vzdělávání a naučíme vás, jak pracovat s Montessori pomůckami s dětmi ve věku 3-6 let, ať už doma nebo ve školce.