Toto je šestý článek z naší série o komunikaci, Mluvit dětskou řečí.
Před několika lety jsem se bavila o Montessori vzdělávání s člověkem „zvenku“. Něco málo o něm slyšel a nelíbilo se mu to: měl dojem, že Montessori vzdělávání má sklon vytvářet v dětech tvrdohlavost, že jsou pak příliš nezávislé, dohadují se a chtějí dělat věci „po svém“. A měl docela pravdu, tohle všechno v Montessori dětech vidím. Jen v tom nevidím problém.
Myslím, že bychom měli přehodnotit pohled na „tvrdohlavé dítě”. S poslušným a poddajným dítětem je samozřejmě snazší v každodenním životě vyjít; je snadné být s ním mezi lidmi, zapůsobí na přátele a známé. Vychovávat takové dítě se zdá snazší, často říkáme, že je „hodné”. Znamená to ale, že náročné a tvrdohlavé je špatné?
My si to nemyslíme. Věříme, že právě ta tvrdohlavost, která dává rodičům tolik zabrat, je ve skutečnosti pro dítě dar a poklad. Je to nástroj, který je třeba naučit se ovládat, ale pak v životě velmi dobře poslouží. Porovnejte slova, kterými popisujeme tyto „náročné“ děti – „tvrdohlavé, neposlušné, umíněné” a s těmi, které používáme k popisu úspěšných dospělých – „odhodlaný, výkonný, nezlomný, vytrvalý”.
Zarputilou tvrdohlavost můžeme chápat jako hnací motor nebo sílu dítěte. Nepotřebuje tuto vlastnost oslabit ani předstírat, že neexistuje; potřebuje se však naučit, jak ji ovládat a řídit. Tomu se v moderní psychologii říká „kognitivní výkonné funkce”; historicky se ve vzdělávání příliš necenily, dnes se pomalu ale jistě dostávají mezi hlavní vzdělávací cíle a klíčové kompetence. Asi nikoho nepřekvapí, že Dr. Montessori zde byla poněkud napřed se svou koncepcí sebeovládání a výchovy ke „skutečné“ poslušnosti. Ta dodnes tvoří páteř našeho vzdělávacího systému.
Takže poslouchejte: pokud máte velmi tvrdohlavé dítě, pokud se s vámi dohaduje a stojí si za svým, zhluboka se nadechněte. Je to skvělá věc. Buďte na něj hrdí. Dopřejte si optimismus ohledně jeho budoucnosti. V následujícím textu se vám budu snažit nabídnout strategie řešení (a prevence) problémů a nápady a myšlenky, jak pomoci tuto sílu usměrnit, zvládnout a podpořit.
Tvrdohlavé dítě nám ukazuje velkou potřebu prosadit se. Chce ovlivnit své prostředí, mít kontrolu nad svým tělem a činnostmi, potřebuje být vyslyšeno. Chce dělat vlastní rozhodnutí a také, aby ostatní tato rozhodnutí respektovali.
To samé chceme a potřebujeme všichni, je to univerzální a lidské. Jednotlivci se pouze liší intenzitou a naléhavosti, se kterou tuto potřebu pociťují; a také naší schopností tyto potřeby uspokojit. Od přírody klidnější a „poddajnější“ děti se spokojí s menší mírou sebevyjádření; někdy je pro ně také názor nebo dobré mínění rodičů důležitější než mít věci „po svém“, a tak se v tomto ohledu spíše stáhnou. Důležité je pamatovat si, že tvrdohlavé dítě není ve svém úsilí a touhách nerozumné nebo neopodstatněné. Zaslouží si, aby jeho potřeby byly naplněny.
To ale neznamená, že by mu mělo být dovoleno špatně zacházet s ostatními, být panovačný ke svým přátelům nebo se chovat neslušně, nevhodně a neuctivě. Nezabráníme tomu ale tresty, represemi nebo potlačováním přirozenosti dítěte. Nejsme pány nebo majiteli dítěte: našim úkolem není dítě ovládat nebo ho měnit, jen ho vést a podporovat v něm to dobré.
Zkusili jste už náš online Montessori kurz?
Seznámíme vás s Montessori pomocí našeho unikátního video kurzu. Provedeme vás hlavními oblastmi Montessori vzdělávání a naučíme vás, jak pracovat s Montessori pomůckami s dětmi ve věku 3-6 let, ať už doma nebo ve školce.