Toto je sedmý článek z naší série o komunikaci, Mluvit dětskou řečí.
Každý, kdo má blízko k malým dětem, si určitě na vlastní kůži zažil jejich obrovský potenciál pro lásku a velkorysost, ať už jde o velké pusy a objetí, nezištné dary nebo až nečekanou empatii k ostatním. Někdy ale to samé dítě, které se před chvilkou mazlilo s nejlepším kamarádem, dokáže také strkat, škrábat, tahat za vlasy nebo se tahat o hračku.
Fyzická agrese dítěte se obvykle stává velkým tématem v batolecím věku a pokračuje do předškolního období. Na jednu stranu se jedná o slovníkovou definici „antisociálního chování“ podle Dr. Montessori – tedy opak toho, co je pro dítě normální. Na druhou stranu je ale fyzická agrese běžným rysem lidského vývoje. Abychom se s ní mohli dobře vypořádat, měli bychom ji očekávat a chápat.
Pokud věříme, že přirozeným stavem dítěte je být milující a laskavé, kde se tedy ta agrese bere?
Velmi malé děti – nemluvňata a malá batolata – jsou aktivními průzkumníky a často se do věcí vrhají doslova po hlavě. Chybí jim jak dobrá koordinace, tak i pochopení potenciálních následků, a jedno s druhým často vede k nešťastným náhodám a nehodám, zvláště pokud je batole od přírody energické a extrovertní. Takové děti často do ostatních vrazí nebo strčí, rozbíjí hračky, popadne druhého nepřiměřeně silně a může i kousnout (zvláště ve věku, kdy je ještě zvyklé dávat si věci hodně do úst).
Okolo druhého až třetího roku života je většinou problém tady. Dítě už chápe, alespoň zhruba, že „tohle se nedělá“ nebo že ostatním může ublížit, nemá ale v tu chvíli lepší způsob, jak vyjádřit nebo vyřešit nějaký pro něj nepřekonatelný problém. Ani se nutně nejedná o touhu ublížit druhému, častěji je to spíš potřeba ochránit samo sebe, dostat se z nějaké nepříjemné situace, nebo ulevit frustraci, která je v tu chvíli nesnesitelná. Pokud někomu ublíží, je z toho často samo rozrušené, vystrašené nebo rozzlobené.
Ještě o krok dál je o trochu starší dítě, které teoreticky ví, jak se vyjádřit nebo správně zachovat; pokud něco vyvede, často je mu to i líto, ale v danou chvíli se prostě neovládne a zareaguje nepřiměřeně. To je typická situace u předškolního dítěte: například dítě, které kamarád nějak rozzlobil a ono ho uhodí na oplátku, nebo „za trest“.
Pokud se dítě chová nepřiměřeně, jako první bychom se měli zeptat, jestli mu něco nechybí. I dospělý se, pokud je hladový, unavený, přetížený nebo podrážděný, přestává ovládat, jedná zkratkovitě a nepřiměřeně – a pro dítě to platí dvojnásob.
A nejde jen o tělesné potřeby. Stejně tak jsou důležité duševní a emoční potřeby dítěte: pocit bezpečí, láska a pozornost rodičů a blízkých, dostatečná míra nezávislosti, svobody a smysluplné aktivity. Jak Dr. Montessori napsala v knize Absorbující mysl o neukázněném chování: … „Ale všechny tyto výtržnosti pocházely z jediné příčiny, kterou byla nedostatečná podpora pro život mysli.”
Ve chvíli, kdy dítě ublíží druhému, se nejprve snažíme zajistit bezpečnost všech zúčastněných a zabránit dalšímu zranění. Jako druhý krok se obracíme na „poškozenou“ stranu a podle potřeby pomůžeme, ošetříme nebo utěšíme dítě, kterému bylo ublíženo – tak dáváme oběma dětem najevo, že jejich bezpečí a pohoda jsou pro nás na prvním místě. Stejně tak důležitý je ale třetí krok: obrátit se na dítě v roli „agresora“ a pomoci mu. Měli bychom pamatovat na to, že dítě, které ubližuje ostatním, naši pomoc a lásku velmi potřebuje – jak by řekla Dr. Montessori, největší riziko je v tomto momentě riziko jejich narušeného vývoje.
V závislosti na věku dítěte a úrovni jejich vývoje by dospělý měl:
Neříkáme to ani poprvé, ani naposledy: tresty jsou k ničemu. Jsou škodlivé, narušují vztahy a neučí dítě nic žádoucího. Naprosto se neslučují s koncepcí Montessori vzdělávání a výchovy. Ve skutečnosti je trestání pravý opak toho, co by mělo dítě vidět a napodobovat, když si neví rady s násilným chováním. A nemyslíme tím jen fyzické tresty, které Dr. Montessori tvrdě a jednoznačně odmítla už před sto lety a dnes už bychom se o nich neměli vůbec ani bavit; ale i o různé nesmyslné zákazy nebo odvety, které nemají s přečinem dítěte nic společného.
Podívejme se na věc takto: pokud my, dospělí, děláme dětem nepříjemné věci „na oplátku“, jak se to odlišuje od toho, když dítě oplácí jinému bouchnutím nebo mu vezme hračku? V tu chvíli uplatňuje svou převahu, stejně tak jako my uplatňujeme naší převahu trestem.
Následek není trest. Použitím logického následku dítěti ukazujeme, které chování je nepřijatelné a proč; takovým způsobem, který dokáže pochopit a přijmout. Odsuzujeme tak také jen dané špatné chování, ne dítě samotné. Stavíme se do role partnera, který se snaží dítěti pomoci chovat se správně, a to proto že ho máme rádi a že nám na něm záleží. I agresivní a násilné dítě potřebuje naši lásku a pocit přijetí – ve skutečnosti často mnohem víc než dítě, které tyto problémy nemá.
Fyzická agrese je běžná a odpovídající vývoji dítěte pouze v omezené míře a v daném věku. Stejně tak jako u dospělých, i u starších dětí je nepřiměřená agrese nebo násilné chování závažný problém. Jednak mohou druhému opravdu ublížit, jednak může vlastní agrese být volání o pomoc nebo varovný signál, že je něco opravdu špatně a dítě potřebuje rozsáhlou odbornou pomoc.
Pro rodiče je ohromně náročné a bolestné přiznat, pokud jejich dítě takovou pomoc potřebuje. Ale přiznat si to a pomoc vyhledat někdy opravdu musí; neudělat to je v některých situacích samo o sobě formou nedbalosti a násilí.
Jak poznat, že je čas svěřit se odborníkům?
Výše popsané bylo zaměřeno téměř výhradně na to, jak pomoci dítěti. Chtěla bych ale také zdůraznit, že často nepotřebuje pomoc pouze dítě.
Potýkat se s tím, že vaše dítě ubližuje ostatním, může být nesmírně nepříjemné a stresující. Někteří rodiče se s tím vypořádávají tím, že celou situaci zlehčují a odbývají – „to je normální“, „všechna děcka občas někoho bouchnou“, „jsou to holt kluci.“ Jiní rodiče dítě za tento přečin trestají a odmítají. A třetí skupina obviňuje a trestá sama sebe.
Žádný z těchto přístupů vám moc nepomůže. Stejně tak jako je nejlepší jednat klidně, pevně a laskavě s dítětem, je také nejlepší dopřát klid, pevnost a laskavost sami sobě. Nejste na to sami a nebojte se obrátit o pomoc na učitele nebo i pediatra vašeho dítěte; také si ale zasloužíte podporu sami pro sebe, od přátel, rodiny nebo třeba od dalších rodičů, kteří jsou ve stejné situaci.
Často nejbolestnější budou reakce vašeho okolí a okolí vašeho dítěte. Pokud je dítě agresivní vůči ostatním, mohou ho odmítat vrstevníci i jejich rodiče. Není na to jednoduché řešení nebo odpověď. Dovolte sami sobě tuto situaci přijmout, uznejte obavy a ublížení ostatních, zkuste zůstat pozitivní a zaměřte se na řešení. Nic netrvá věčně a dříve či později problém vyřešíte.
Také je téměř nevyhnutelné, že sami uděláte nějakou velkou výchovnou chybu nebo faux pas: zareagujete špatně, budete s dítětem jednat ve vzteku, ztratíte nervy nebo mu bez přemýšlení ukážete přesně to, co nechcete aby kopírovalo. Snažte se nad tím neztrácet příliš energie. Chybovat je lidské. Jediné, co můžeme dělat, je snažit se z chyb poučit, zkoušet jednat správně, znovu a znovu, než se nám to podaří. Stejně tak jako vaše dítě, stejně tak jako všichni lidé.
Zkusili jste už náš online Montessori kurz?
Seznámíme vás s Montessori pomocí našeho unikátního video kurzu. Provedeme vás hlavními oblastmi Montessori vzdělávání a naučíme vás, jak pracovat s Montessori pomůckami s dětmi ve věku 3-6 let, ať už doma nebo ve školce.