Někdy mám pocit, že se svět točí až moc rychle. Možná to znáte taky. Ráno spěcháte, abyste všechno stihli, pak vás celý den honí jedna povinnost za druhou, a když se večer konečně zastavíte, uvědomíte si, že ty nejdůležitější okamžiky vám proklouzly mezi prsty.
Ale právě v těch drobných, obyčejných chvílích se často skrývá to nejcennější. Zastavit se a být skutečně přítomní s našimi dětmi – to je něco, co nepotřebuje dokonalé plány ani velká gesta. Stačí jen vědomě prožívat přítomný okamžik, být tam pro ně a s nimi.
Pro mě osobně to znamená odložit telefon, na chvíli zapomenout na „to-do list” a opravdu se naladit na jedno z našich dětí. Znamená to sednout si vedle něj na podlahu a nechat se vtáhnout do jeho světa. Někdy to může být chvilka, kdy si jen povídáme, jaký byl den. Jindy spolu skládáme puzzle nebo se jen společně smějeme nad nějakou maličkostí.
Nejde o množství času, který spolu strávíme, ale o to, jak hluboké naše napojení během těchto chvil je. A tohle spojení nemusí být dokonalé – všichni jsme jen lidé a někdy máme hlavu plnou starostí. I krátká chvíle, kdy jsme tu plně a opravdově, může pro dítě znamenat celý svět.
Montessori filozofie mi ukázala něco jednoduchého, ale zásadního – děti nepotřebují, abychom je vedli za ruku každým krokem. Potřebují naši podporu, důvěru a čas, aby mohly svět objevovat po svém.
Na chvíli se můžeme zastavit a pozorovat… Jak si dítě tiše hraje, jak se soustředí na každý pohyb nebo s nadšením zkoumá něco, co je pro něj nové. Nemusíme zasahovat nebo řídit, stačí být blízko a nabídnout pomocnou ruku, když ji potřebuje. Tyto chvíle, i když na první pohled obyčejné, vytvářejí prostor pro hluboké spojení.
Nemusíme plánovat složité aktivity, aby měl společný čas nějaký smysl. Naopak, je v pořádku nechat věci plynout. Společně prostřít stůl, něco uvařit, přečíst si knížku, skládat prádlo nebo sledovat, co se děje venku za oknem – to všechno jsou okamžiky, kdy se dítě učí, že je součástí něčeho většího. A co je důležitější, cítí, že ho vidíme, slyšíme a že na něm záleží.
V Montessori často mluvíme o připraveném prostředí – a to nejen v tom fyzickém smyslu, ale také emocionálním. Dítě nepotřebuje jen prostor, kde může bezpečně objevovat a tvořit, ale také náš vnitřní klid, ochotu naslouchat a být tu plně pro něj.
Když vědomě trávíme čas s dětmi, vlastně se stáváme spolutvůrci tohoto prostředí. Naší přítomností vytváříme atmosféru, kde může dítě zkoumat svět svým tempem, bez tlaku a očekávání. Je to prostor, kde může být zvídavé, svobodné a respektované. A právě skrze tyto smysluplné interakce se naše spojení s dětmi prohlubuje.
Být přítomný neznamená jen sedět vedle dítěte. Jde o to být také emocionálně dostupný – naslouchat opravdu pozorně, vnímat jejich radosti i starosti, dát jim prostor, aby se mohly projevit autenticky. Tím vytváříme bezpečný přístav, kde dítě ví, že je přijímáno přesně takové, jaké je.
Tyto chvíle, kdy jsme plně a opravdově přítomní, jsou základem zdravé komunikace a emocionální inteligence. Dítě si z nich odnáší víc, než si možná uvědomujeme – pocit jistoty, sebeúctu a důvěru, že svět je dobrým místem. Každá společná chvíle je příležitostí posílit vzájemné pouto, ať už spolu něco tvoříme, povídáme si, nebo jen sdílíme tiché momenty.
Vím, jak snadné je sklouznout k multitaskingu – zvlášť v dnešní uspěchané době. Ale když se to naučíme vědomě nedělat a dítěti věnujeme plnou pozornost, říkáme tím: „Jsi pro mě důležité. Vidím tě. Záleží mi na tobě.“ A to je dar, který si ponesou s sebou po celý život.
Naše děti si možná nebudou pamatovat každou jednotlivou aktivitu nebo hračku, kterou jsme jim koupili. Ale vzpomenou si, jak se s námi cítily. Ten pocit, že jsme tu byli pro ně, že jsme naslouchali a sdíleli s nimi jejich radosti i starosti, to je to, co v nich zůstane.
Zkusili jste už náš online Montessori kurz?
Seznámíme vás s Montessori pomocí našeho unikátního video kurzu. Provedeme vás hlavními oblastmi Montessori vzdělávání a naučíme vás, jak pracovat s Montessori pomůckami s dětmi ve věku 3-6 let, ať už doma nebo ve školce.