Toto je článek ze série o komunikaci, Mluvit dětskou řečí.
Montessori vzdělávání se vyhýbá odměnám a trestům. Princip je jednoduchý: dítě by se mělo učit – a je plně připraveno se učit – takovým tempem a způsobem, které přesně odpovídá jeho vývoji a individualitě. To mu přináší hluboké vnitřní uspokojení a pomáhá mu na cestě k sebeutváření; žádnou další motivaci nepotřebuje. Role dospělého je připravit prostředí pro učení a umožnit dítěti v něm pracovat, ne tlačit se do procesu učení a snažit se ho ovládat prostřednictvím necitlivých zásahů, ať už se jedná o negativní (tresty), nebo pozitivní (odměny a pochvaly).
Funguje to. Už více než století pomáhá tento systém dětem vyrůstat v sebevědomé, samostatné a motivované dospělé. A velmi dobře ho lze uplatnit i mimo Montessori třídu.
Pochvala je zpravidla doporučována rodičům jako nejcennější výchovný nástroj. Tresty a kárání mají potenciál narušit vztah rodičů s dítětem; namísto toho řada odborníků tvrdí, že štědrá chvála má pouze pozitivní efekt a dítě toužící po našem uznání bude dychtivě dělat to, za co bude chváleno. Není to ale tak jednoduché. Moderní psychologický a sociologický výzkum potvrzuje, že nadměrná chvála je zbytečná, krátkozraká a v konečném efektu i vyloženě škodlivá.
Dostat pochvalu v podstatě znamená, že nás někdo jiný posuzuje a hodnotí naše chování. Pokud se chováme určitým způsobem jen proto, že čekáme, že za to budeme pochváleni, vzdáváme se své vlastní motivace a úsudku. Kontrolu nad sebou samým předáváme někomu jinému – někomu, kdo má nad námi moc.
Možná v tom nevidíte problém, pokud se bavíme o batoleti pod kontrolou milujícího rodiče, který pro něj chce jen to nejlepší. Ale batole roste a lidé okolo něho mu nebudou vždy tolik oddáni. Dětství je však čas naučit se, jak být člověkem: čas vytvořit si návyky a chování, která nám budou sloužit po zbytek života. Víme, jak je pro dnešní děti důležité rozvíjet kritické myšlení, disciplínu, silný smysl vlastní sebehodnoty a vnitřní motivace. Neustálé spoléhání na pochvalu nás nic z toho nenaučí. Namísto toho vytváří návyky nezdravého spoléhání na ostatní a v nejhorším případě zanechává dítě zranitelné vůči manipulaci a zneužívání.
Řekněme to takhle: chcete, aby se na vás vždycky dítě obracelo, potřebuje-li zjistit, jestli je něco správné, nebo špatné, nebo aby dokázalo rozdíl rozpoznat samo?
Malé děti přirozeně chtějí mít uznání a souhlas svých rodičů a blízkých. Chtějí nás potěšit, neustále nás sledují a hledají vodítka k tomu, jak jednat. Místo chválení můžeme využít tohoto přirozeného popudu napodobovat.
Místo chválení se Montessori průvodci učí nabídnout podporu a povzbuzení, navést dítě k tomu, aby samo dokázalo posoudit své úsilí a chování. Stejně tak to může fungovat i doma u rodičů. Tento způsob podpory se dítě rychle naučí ocenit více než jakkoliv štědrou pochvalu a na rozdíl od chvály se nikdy neomrzí. Z pochvaly můžeme mít chvilku radost, ale pocit že nás někdo skutečně dobře zná, že mu na nás záleží a zároveň nás nesoudí, je mnohem cennější.
Je už prokázáno, že tato strategie nejen prospívá našemu vztahu s dítětem, ale hlavně přispívá k rozvoji klíčových mentálních dovedností. Jak tedy na to?
Stejně jako u disciplíny se můžete zaměřit na přirozený následek chování a jednání vašeho dítěte. „Protože jsi napsal úkoly hned po vyučování, máme teď čas navíc na hraní nebo čtení před spaním.”
Přestat se zbytečnými pochvalami může být těžké; pro mnoho z nás je to zvyk zakořeněný už po generace. Vyzkoušejte ale tyto taktiky, abyste přesunuli pozornost od vašeho úsudku k názorům dítěte, a sledujte, jestli to změní vaši vzájemnou spolupráci. Kousek po kousku vám podobná tvrzení připadnou stejně jednoduchá a přirozená jako teď říct: „Dobrá práce.”
Jsou případy, kdy od vás dítě nepotřebuje ani chválu ani podporu ani nic jiného – a je nejlepší mu do jeho činnosti vůbec nevstupovat.
Předně sem patří jakýkoli druh uměleckého vyjádření. Tyto aktivity – pohybové hry, malování, zpívání a tanec – si dítě může (a určitě by mělo) užívat jak společně s rodinou, ale také samostatně kdykoliv a jakkoliv chce. Mělo by mít prostor volně zkoušet a experimentovat bez vnějšího zásahu. Jak už jsme dříve psali, posuzovat a hodnotit projevy sebevyjádření dítěte (například kresby) je přinejlepším zbytečné a přinejhorším škodlivě zasahuje do činnosti samotné. Když nám malé dítě přinese ukázat obrázek, tak mu můžeme místo prohlášení, že je to dobré nebo krásné, jednoduše říci: „Koukám, že jsi nakreslil obrázek. Máš tam spoustu červené barvy,” nebo nějaký podobný neutrální komentář. Možná budete překvapeni, jak rádo se s tím dítě spokojí a vrátí se zpět k práci.
Stejně tak i jídlo a vylučování vyžaduje naprosté minimum komentářů od dospělého. Bohužel je velmi běžné, že se děti za obojí přemrštěně chválí – a přitom jde o věci, které jsou zcela přirozené a dítě by je mělo dělat samo od sebe dle vlastní potřeby a bez jakéhokoliv povzbuzování. Více jsme psali v jednom z předešlých článků o tom, jak naučit děti na nočník, v budoucnu se také chystáme napsat článek týkající se právě jídla, zde postačí říct: děti by měly jíst, když mají hlad, a vylučovat, když cítí potřebu; ne když si přejí potěšit rodiče. Zasahovat do přirozených tělesných funkcí pomocí pochval, odměn (nebo ještě hůř, pomocí trestů) je zcela nesmyslné a může v budoucnu přispět ke špatným stravovacím návykům, poruchám příjmu potravy nebo trávícím potížím.
Zkusili jste už náš online Montessori kurz?
Seznámíme vás s Montessori pomocí našeho unikátního video kurzu. Provedeme vás hlavními oblastmi Montessori vzdělávání a naučíme vás, jak pracovat s Montessori pomůckami s dětmi ve věku 3-6 let, ať už doma nebo ve školce.