Blog

Kurikulum a vzdělávací oblasti Montessori

Montessori školy nedělí školní den na jednotlivé předměty; žáci mají během celého dne k dispozici individuální cvičení a lekce, ze kterých si sami vybírají. Jak je tedy vzdělávací plán organizován? Dr. Montessori strukturovala školní kurikulum do pěti základních oblastí.  Montessori učitelé studují tyto oblasti...

Nácvik praktického života

Praktický život je nejjednodušší a nejužitečnější oblast Montessori konceptu, kterou můžeme využívat doma. Jeho flexibilita, důraz na kulturně podmíněné úkony a nezávislost z něj činí ideální nástroj pro každého, kdo chce, aby jeho dítě vyrůstalo sebevědomé a šťastné.

Život a dílo Marie Montessori

Dr. Maria Montessori proslula už během svého života jako doktorka, psycholožka, vědkyně, pedagožka, spisovatelka a aktivistka za práva dětí. Kdo byla tato pozoruhodná žena?

Připravené prostředí

Tento článek je ze série zvané “Základy Montessori”, která si klade za cíl objasnit klíčové pojmy Montessori filozofie. Tyto pojmy jsou základními stavebními kameny jak v metodě Montessori tak i v chápání lidského vývoje jako takového. Kliknutím na záložku prozkoumejte celou sérii!

Montessori a náboženství

Montessori vzdělávání není ve své podstatě nábožensky založené a samo o sobě žádnou formu náboženské nauky neposkytuje. K čemu ale děti úmyslně vyzývá je radostný, respektující a zvídavý postoj ke všem formám a podobám lidského duchovna.

Montessori s omezeným rozpočtem

Byť existuje mnoho drahých Montessori pomůcek a škol, metoda sama o sobě drahá není. Výuka a výchova podle Montessori mohou a měly by být praktikovány i při velmi omezeném rozpočtu.

Hračkami proti plýtvání

Společnost PlanToys si zakládá na udržitelnosti a sdílení hodnot. Alain De Rauw, ředitel mezinárodního obchodu PlanToys, s námi mluvil o odpovědnosti firem a o tom, jak je důležité dětem předávat informace o udržitelnosti. Thajský výrobce PlanToys série hraček “Wonky Fruits and Vegetables – Nepovedené ovoce a zelenina”),...

Jak děti naučit na nočník podle Montessori

Kdy a jak začít s učením chození na toaletu je mezi rodiči věčná (a často bouřlivá) debata. Přestože nemohu zaručit  “správnou” odpověď, chtěla bych poskytnout alespoň informace a uvážení z perspektivy Montessori pedagogiky.

Absorbující mysl

Tento článek je ze série zvané “Základy Montessori”, která si klade za cíl objasnit klíčové pojmy Montessori filozofie. Tyto pojmy jsou základními stavebními kameny jak v metodě Montessori, tak i v chápání lidského vývoje jako takového. Kliknutím na záložku prozkoumejte celou sérii! Když se...

Senzitivní období

Tento článek je druhý ze série „Základy Montessori“, která si klade za cíl objasnit klíčové pojmy Montessori filozofie. Tyto pojmy jsou základními stavebními kameny jak v metodě Montessori, tak i v chápání lidského vývoje jako takového. Koncept senzitivních období se nevyskytuje pouze v Montessori....