Praktický život tvoří srdce Montessori tříd pro děti do šesti let. Ve vyšších třídách už na něj není kladen takový důraz, protože pozornost dítěte přechází od praktických dovedností k představivosti a abstrakci, ale jeho přínos si každé dítě nese po zbytek svého života.
Zdá se, že název Praktický život hovoří za vše, ale přeci – co to přesně znamená?
Cvičení praktického života jsou úkoly a příklady jednoduchých každodenních činností a úkonů, které lidé konají v rámci péče o sebe, o ostatní a o naše životní prostředí. Ve třídě Montessori jsou pečlivě připravena tak, aby byla pro dítě plně přístupná a dosažitelná. Po představení činnosti učitelem je tak dítě schopno vykonávat tuto činnost bez pomoci nebo zásahu dospělého.
Konkrétní příklady zahrnují přípravu potravin (mytí, loupání a krájení ovoce; pečení sladkého i slaného pečiva; příprava sendvičů a podávání jídla); údržba učebny (zametání, vytírání, utírání prachu, leštění nábytku nebo mytí oken); práce venku (výsadba, pletí a zalévání květinových záhonů, hrabání listí, zametání cest); sebeobslužné činnosti (oblékání, mytí, česání a čištění zubů) a samostatnou kategorii pak mají sociální interakce. Ty v Montessori nazýváme zdvořilostní výchovou a bude jí věnován samostatný blog.
Jako dospělí bereme tyto činnosti zpravidla jako nutnou a nijak příjemnou práci: povinnosti, které si musíme odbýt, než se budeme moci věnovat tomu, na čem nám opravdu záleží nebo co děláme rádi. Pro malé dítě jsou ale stejné úkoly neodolatelně přitažlivé a podnětné. Takže zatímco my bychom velmi rádi, aby se nám o náš „praktický život“ někdo postaral (jsme za to často ochotní i zaplatit), pro dítě je možnost takto pracovat darem a investicí do jejich budoucnosti.
„Činnostem, které jsem právě uvedla, se říká „cvičení v praktickém životě“, neboť v Domově dětí jsou všechny každodenní úkoly a domácí práce svěřeny maličkým, kteří své domácí povinnosti vykonávají s oddaností a precizností, a rozvíjí se tak v nich mimořádný klid a důstojnost.
Zdálo by se, že hlavním cílem našeho cvičení mytí zrcadel je mít ve třídě čistá zrcadla. Kdyby tomu tak ale bylo, nebylo by mnohem snazší najmout si úklidovou službu? Můžeme jít o krok dál a navrhnout, že cílem je naučit děti umývat zrcadla. Pak se ale můžeme ptát, jestli je to pro malé dítě skutečně důležitá dovednost? Nejspíš ne – ale ve skutečnosti o to vůbec nejde. Protože když osmnáctiměsíční batole (a to je skutečně věk, kdy tuto činnost zařazujeme) procvičuje čištění zrcadel, skleněných dveří a nízkých oken, dostává se mu u toho přehršel významných vývojových podnětů, na kterých bude stavět po zbytek života.
V první řadě procvičuje svou hrubou i jemnou motoriku. Zdokonaluje obratnost ruky a účelnost pohybů, a o to více, když používá nástroje. Dále trénuje mysl, aby vnímala posloupnost jednotlivých kroků vedoucích ke smysluplnému cíli, rozvíjí vůli a podporuje se jeho schopnost opakování, zdokonalování a soustředění – klíčové body neurologického vývoje. Za třetí je cvičení bohatým zdrojem smyslových prožitků, které si může vychutnat a zpracovat v kontextu přirozeného objevování. Za čtvrté, prostřednictvím učení a spolupráce s dospělým dítě procvičuje komunikaci a spolupráci se společným cílem. Za páté se dítě dostává do role toho, kdo vnáší do prostředí řád a pořádek; to vede k rozvoji vnitřního psychického řádu, sebeúcty a sebejistoty a k důvěře ve vlastní schopnosti a vliv.
Stručně řečeno: Praktický život dělá dítě chytřejším a zároveň šťastnějším.
Možná se zdá, že to trochu přeháníme – konec konců bavíme se o roztomilém batoleti, které se učí cákat na okno trochu vody. Ale vliv a význam schopnosti postarat se o sebe a o vlastní okolí je něco skutečně nedocenitelného. Doktorka Montessori psala velmi obšírně o spokojenosti, radosti a důstojnosti, kterou děti zažívají jako přímý důsledek této nezávislosti. My s ní můžeme jen souhlasit.
Také můžeme uvážit i kulturní aspekt. Způsob, jakým se oblékáme, připravujeme pokrmy nebo zařizujeme domov, je jedním z nejzákladnějších a nejintimnějších aspektů naší kultury. Malé dítě je připraveno přijímat a vstřebávat tyto projevy naší lidskosti a je pro něj ohromná radost toto vše vykonávat po boku dospělého.
Často se nás rodiče ptají, proč si děti v Montessori třídě nehrají „na jako“? Je to pravda – naši žáci nemají k dispozici dětské kuchyňky a dílničky, ani převlékací koutek s kostýmy, kde by předstíraly, že jsou „jako“ dospělí. Víme, že tyto aktivity jsou u dětí velmi oblíbené, ale také víme, že skutečná aktivita je stále mnohem přitažlivější – a především užitečnější. Proč by dítě předstíralo, že připravuje odpolední kávičku pro svá plyšová zvířata, když může připravit pohoštění pro vlastní rodinu? Můžeme-li si vybrat mezi předstíráním a skutečnou aktivitou, kdo z nás by si nevybral tu skutečnou?
Podařilo se nám přesvědčit vás? Chcete dítěti nabídnout praktický život a nevíte, jak na to?
Čím mladší dítě, tím více je třeba přizpůsobit a připravit domov tak, aby mu umožnil smysluplnou spolupráci. Naše domovy jsou optimálně přichystány pro potřeby a komfort dospělého, ne pro malé dítě. Co od nás potřebují nejvíce?
Na konec uvádíme jednoduchý přehled základních dovedností a činností, které může dítě vykonávat v průběhu dětství.
Bez vzpřímené chůze a volných rukou má miminko samozřejmě velmi omezené možnosti. Přesto bychom ale neměli děťátko považovat za nehybný předmět, o který je nutné neustále pečovat – už od narození se utváří osobnostní složky, představa o sobě samém a o vlastních schopnostech, která se stává základem budoucího vývoje. S pomocí rodiče nebo dospělého může i maličké dítě:
Jakmile začne dítě samo chodit, otevírá se mu celý nový svět. Teď už je schopno:
Jak se u dětí rozvíjí povědomí o vlastních schopnostech a vědomá touha učit a zdokonalovat se, přistupují k těmto úkolům s novou motivací:
Na základní škole se zaměření dítěte přesouvá od praktických činností k intelektuálnímu a abstraktnímu vnímání a dříve naučené aktivity do určité míry ztrácejí svou přitažlivost. Chcete-li, aby dítě v tomto věku pomáhalo s domácími pracemi a úklidem, je důležité, aby mělo základy těchto dovedností z předchozích let! Nyní se však povaha praktického života mění na mentální úkoly, mezi které patří:
Pro mladší dítě znamenal praktický život aktivní účast na životě rodiny (nebo třídy). Jak se obzory dítěte rozšiřují, mění se i rozsah toho, co praktický život znamená pro dospívající dítě: nyní je to aktivní účast v životě komunity. Dostáváme se přirozeně k:
Zkusili jste už náš online Montessori kurz?
Seznámíme vás s Montessori pomocí našeho unikátního video kurzu. Provedeme vás hlavními oblastmi Montessori vzdělávání a naučíme vás, jak pracovat s Montessori pomůckami s dětmi ve věku 3-6 let, ať už doma nebo ve školce.