Montessori s omezeným rozpočtem

Byť existuje mnoho drahých Montessori pomůcek a škol, metoda sama o sobě drahá není. Výuka a výchova podle Montessori mohou a měly by být praktikovány i při velmi omezeném rozpočtu.

O čem je Montessori doopravdy?

Když se bavíme o Montessori, mnozí lidé (zejména ti, kteří už s Montessori alespoň nějakou zkušenost mají) si jako první představí typickou třídu Casa dei Bambini: prostornou, vzdušnou místnost vybavenou nábytkem na míru a krásnými dřevěnými pomůckami. Kvalitní vybavení třídy není levnou záležitostí – nejlepší didaktické materiály jsou navrženy a vyrobeny s péčí a přesností a (i protože Montessori zdůrazňuje oddělování pojmů a izolaci obtížnosti) najdeme jich ve třídě mnoho.

Prozradím vám ale tajemství: Montessori lze velmi dobře aplikovat doma i za pár korun. Byť jsou všechny ty krásné pomůcky půvabné a užitečné, nejsou nezbytné. Ve skutečnosti neexistuje ani jedna jediná “věc”, bez které bychom se nemohli obejít.

Můžeme si jen představovat, jak by se dr. Montessori tvářila na dnes široce rozšířenou bludnou představu, že Montessori výchova je jen pro bohaté a privilegované rodiny – buď by jí to pobavilo, nebo silně rozladilo. Konec konců Montessori výuka odstartovala v malé škole v jedné chudinské římské čtvrti a v dnešní době je praktikována stejně dobře v bombajských slumech jako v londýnských soukromých školách.

Základem Montessori výchovy a výuky není vybavení, ale to, jak přistupujeme a jednáme s dítětem. Jednu z nejjednodušších cest k potřebnému porozumění metody nabízejí akreditovaná školení, nicméně v dnešní informační době nalezneme spoustu online i tištěných zdrojů pro každého, kdo je odhodlaný vzdělávat se – včetně našich online kurzů a samozřejmě bychom vždy měli informace čerpat přímo od zdroje. Je potřeba soustředit se na změnu způsobu, jakým vychováváme naše děti – jak je vidíme, jak s nimi mluvíme, jak s nimi spolupracujeme. Cena je vysoká, ale ne v penězích – v první řadě musíme změnit sebe samotné.

Dobře, ale to opravdu žádné věci nepotřebujeme?

Prvním krokem při práci s dítětem je samozřejmě připravení prostředí a pořízení některých věcí je nevyhnutelné. Ovšem když rozumíte účelu a tomu, jak Montessori prostředí funguje, lze najít pro vše potřebné dostupné alternativy.

Didaktické materiály, které nakupují soukromé školy, jsou nádherné a odolné, vyrobené ze dřeva a kovu tak, aby mohly sloužit mnoha dětem po dlouhá léta.  Pokud nicméně provozujete malou školku nebo jen hledáte materiály pro své dítě, je překvapivě jednoduché a praktické nahradit je ručně vyrobenými upcyclovanými předměty. Papírové krabice (od bot nebo od potravin), látkové nebo pletené košíky, abecedy vystřižené z plsti nebo pěny – nic z toho by nevydrželo desítku let při častém používání ve třídě, ale je to opravdu třeba? Uvědomme si, že smirková písmena se tak jmenují, protože původně je dr. Montessori a její asistentky skutečně vystřihovaly ze smirkového papíru a lepily na vyřazené desky. První krabici na pohyblivou abecedu vyrobila asistentka Dr. Montessori z krabice od bot, s pomocí trochy lepidla a provázku – a za svou vynalézavost si vysloužila pochvalu.

Ale co krása prostředí?

Krása a pořádek jsou skutečně důležitými částmi připraveného prostředí a dr. Montessori často nabádala k tomu, aby se na to nezapomínalo. Dítěti je třeba připomínat, že výukové materiály jsou vzácné a výjimečné, v čemž nám nepochybně pomáhá jejich estetická stránka. Ta ale neznamená nutně vysokou cenu. I tu ošklivou krabici od bot můžete natřít nebo překrýt tapetou, na poškrábaný stůl dát ubrus, potrhanou židli zakrýt polštářem. Pokud nás dítě vidí pečlivě opravovat poškozené předměty, vyvažovat jeho nedostatky výzdobou a opatrně zacházet s věcmi, které si nemůžeme dovolit vyměnit, dá mu to mnohem více než jakákoliv peněžitá vydání.

Navíc krása prostředí je stejně tak o tom, co v něm není, jako v tom, co v něm je: zbytečný nepořádek je vždy horší než pár dobře vybraných předmětů za přijatelnou cenu. Nedělejte si starosti s věcmi, které nemůžete změnit (jako je například prošlapaný koberec nebo nábytek z druhé ruky), místo toho si sedněte a pozorujte prostor z dětské výšky a jejich očima. Zvažte uspořádání nábytku a jeho praktičnost. Můžete upoutat pozornost na pomůcku tím, že ji přemístíte, nebo vnést do prostoru harmonii tím, že věci uspořádáte do krabice nebo košíku? Je pro dítě všechno dostupné a praktické? Jsou v prostoru dekorace v podobě rostlin, obrazů nebo plakátů?

Příroda

Pokud je to možné, využijte pro vzdělávání také venkovní prostor. Veřejná místa, parky, lesy, procházky a exkurze mohou vašim dětem poskytnout mnohem více, než by bylo možné koupit a přinést domů. Pokud je v blízkosti vašeho bydliště příroda, les nebo přírodní rezervace, můžete “didaktické vybavení”, jakými jsou rostlinky, ptačí pírka, kameny a větvičky nasbírat: nepodceňujte potenciál (a krásu) těchto předmětů, které nestojí vůbec nic. 

Zaměřte se na praktický život

Základem Montessori třídy je okruh Praktického života, na kterém ostatní okruhy staví. Praktický život vychází z přirozeného prostředí dítěte a ne z draze zakoupených předmětů. Je třeba se pouze podívat po svém domově nebo po škole a zvážit, jak by šlo zapojit a povzbudit dítě k účasti. Bude vám stačit málo: zrcadlo, ve kterém na sebe dítě uvidí, když si bude česat vlasy a mýt obličej, polštář, na který se posadí, když se přezouvá, smetáček, který je dostatečně malý do ruky tříletého dítěte, aby po sobě mohlo uklidit, atd. Většinu vybavení představují předměty, které v domácnosti už máte a používáte, uzpůsobené pro dětské proporce a pohodlí: mop s poloviční násadou nebo dostatečně malý kyblík na to, aby jej dítě mohlo nosit, i když bude plný vody.

Levné obchody s potřebami do domácnosti (diskontní obchody, second-handy a bleší trhy) jsou vskutku nedocenitelnými zdroji vybavení pro praktický život a předmětů vhodných k upcyklování. Například tvořítka na led představují skvělé třídící tácy, cedníky použije malé dítě pro vkládací hry, konvičky-mlékovky a panákové sklenice můžeme využít jako nádobí na pití pro batolata. Z plovacích nudlí, balící folie, lepící pásky a dřívek od nanuků lze vyrobit nespočet výtvarných aktivit.

Využijte svého okolí

Nezapomínejte, že dítě nepotřebuje věci vlastnit, aby z nich mohlo mít užitek a učilo se jejich prostřednictvím. Knihovny jsou nedocenitelným zdrojem, který by měl tvořit velkou část života dítěte. Některé komunity obdobně organizují knihovny hraček nebo bazárky a výměny ručně vyráběných hraček – pokud se tak ve vašem okolí neděje, zvažte, jestli s tím nezačnete právě vy. Pamatujte, že Montessori pomůcky poslouží potřebám dítěte jen pár měsíců nebo let a až z nich vyroste, mohou stejně dobře posloužit jinému.

Obdobně můžete využít možností a schopností vašeho okolí. Pokud šijete, pletete, háčkujete, pracujete se dřevem nebo malujete, existuje široká škála věcí, které si můžete vyrobit sami – neváhejte se také obrátit na ostatní z řad vaší rodiny a přátel, kteří tyto dovednosti ovládají. Velmi pravděpodobně vám rádi pomohou. V dnešní době je nedocenitelná online komunita – s množstvím nápadů, návodů a inspirací na výrobu mnoha více, než by vaše dítě mohlo kdy upotřebit. Například hra na poznávání barev na fotce v záhlaví tohoto článku byla vyrobena levně z kolíčků na prádlo a vzorníků barev, které byly zdarma. Podobných nápadů je nespočet.

Zapomněli jsme podle Vás na nějaký zdroj nebo způsob, jak vytvořit Montessori prostředí s omezeným rozpočtem? Podělte se s námi o něj v komentářích.

Zkusili jste už náš online Montessori kurz?

Seznámíme vás s Montessori pomocí našeho unikátního video kurzu. Provedeme vás hlavními oblastmi Montessori vzdělávání a naučíme vás, jak pracovat s Montessori pomůckami s dětmi ve věku 3-6 let, ať už doma nebo ve školce.

Komentáře