V jednom z našich článků jsme psali o připraveném prostředí jako o celku. Nyní prozkoumáme nastavení domácího prostředí pro každou věkovou skupinu. A začneme s těmi nejmenšími dětmi, nemluvňaty. Na téma přípravy a nastavení domácího prostředí pro novorozence je k dispozici nekonečné množství zdrojů a zdá se, že...
Celý článek
Na tomto blogu – a v Montessori obecně – se většinou zaměřujeme na dítě: jak mu porozumět, pochopit a naplnit jeho potřeby. Přitom se ale setkávají dvě strany a neměli bychom opomenout tu druhou: rodiče a další dospělé v životě dítěte.
Celý článek
Vývojové fáze Tento článek je čtvrtým z naší série zvané “Základy Montessori”, která si klade za cíl pomoci objasnit klíčové pojmy Montessori filozofie. Tyto pojmy jsou základními stavebními kameny jak v Montessori metodě, tak i v chápání lidského vývoje jako takového. Lidský vývoj není...
Celý článek
Normalizace Tento článek je dalším ze série „Základy Montessori“, která si klade za cíl objasnit klíčové pojmy Montessori filozofie. Tyto pojmy jsou základními stavebními kameny jak v Montessori metodě, tak i v chápání lidského vývoje jako takového. Když Dr. Montessori poprvé začala aplikovat...
Celý článek
Před dosažením věku dvou let prochází dítě sérií vývojových změn, díky kterým začíná potřebovat nové sociální prostředí. Ačkoliv rodiče pro ně zůstávají i nadále hlavní jistotou v jejich životě, potřebují děti v této fázi rozšířit své sociální obzory, dostat příležitost kontaktu s vrstevníky, a získat...
Celý článek
Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné...
Celý článek
Lekce zdvořilostního chování v Montessori jsou navrženy jako co možná nejlepší nástroj, který je dětem v tomto úkolu hodnotným pomocníkem. Vysvětlováním a názorným ukazováním předáváme dětem návod, jak se chovat, komunikovat a jednat s ostatními co nejharmoničtějším způsobem, a pomáháme jim tyto dovednosti procvičovat a osvojovat si je. Postupně,...
Celý článek
V Montessori věříme ve vrozenou laskavost a mírumilovnost dětí. Jak potom přistupujeme k malým dětem, které ubližují ostatním?
Celý článek
V anglosaských zemích se před pěti stoletími začalo říkat, že „Děti by měly být vidět, ne slyšet“. Už by to mohlo být přežité, přesto se podle toho ještě mnoho lidí chová. Co si ale počít, když máte dítě, které potřebuje být...
Celý článek
Jak zařídit, aby se naše děti měly rády? Aby spolu dobře vycházely, byly na sebe hodné a jedno druhému oporou?
Celý článek